نکته های سلامتی

خواص گوهر جزع یمانی

جزع یمانی که به آن اونیکس نیز گفته می شود در چین و هند و یمن یافت می شود.

معادن جزع را عموما در یمن و هند نوشته اند؛ آنچه روایات دینی به آن توصیه کرده اند، گونه یمانی این گوهر است.

 

خواص طبی گوهر جزع یمنی :

طبیعت جزع سرد و خشک است.

اسم جزع از جزع به معنی گریه و زاری و اندوه و غم آمده است و قدما عقیده داشتند هرکه با خود جزع داشته باشد پیوسته مغموم است و خواب های آشفته بیند و میان او و مردم خصومت بسیار اتفاق افتد.

در دفع وسواس شیطان امیر مومنان علیه السلام خطاب به جمعی فرمودند : انگشتر جزع یمانی در دست کنید پس همانا سنگ جزع یمانی وسوسه و نیرنگ های شیاطین سرکش را دفع می کند و برمی گرداند.

امام رضا علیه السلام  از جد خود امیرالمومنین علیه السلام نقل می کنند که فرمودند : روزی پیامبر صلوات الله علیه بر ما وارد شد در حالی که انگشتری با نگین جزع یمانی در دست داشت، پس همراه ما نماز خواند و بعد از نماز انگشتر را به من داد و فرمود یا علی این انگشتر را در دست راست خود کن و با آن نماز بخوان، آیا می دانی ثواب خواندن نماز با انگشتر جزع یمانی برابر با ثواب خواندن هفتاد نماز است؟ همانا انگشتر جزع یمانی خداوند را تسبیح می کند و استغفار می گوید و اجر و ثواب آن برای دست کننده آن است.

یکی از خواص دیگر جزع یمنی، مفید بودن آن برای تقویت جسم و تقویت قلب است.

ملاحظات در استفاده از این گوهر 

به نظر می رسد که جزع سنگی است که باید استفاده خاص داشته باشد و در مواقع توصیه شده مثل هنگام نماز یا زمان ترس از وسوسه شیطان و در زمانی که دارنده آن قصد تسبیح و استغفار کند مفید است و همچنین در موارد توصیه شده بالا و نیز پرهیز از همراه داشتن آن در هنگام خواب، در زمان افسردگی و در زمان حضور پیدا کردن درمجامع مردم به قصد الفت و اصلاح ذات البین

 

 

منبع : کتاب شریف گوهرهای برگزیده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *