نکته های سلامتی

پاکسازی و بهبود عفونت ریه در طب سنتی

آشنایی با تدابیر پیشگیرانه و کمکی عفونت ریه

برخی افراد ممکن است در فصل سرما همراه با سرماخوردگی یا آنفولانزا و به خصوص در زمان حال که ویروس کرونا شایع شده دچار عفونت ریه شوند. عفونت ریه معمولاً در نوزادان، کودکان و افراد مسن‌تر از ۶۵ سال و همچنین افرادی که به مشکلاتی نظیر ضعف سیستم ایمنی بدن دچار هستند، جدی‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود. اما به کمک بعضی از نکات تغذیه ای در طب سنتی می‌توان مانع از بروز چنین عارضه ای شد.

عفونت ریه را جدی بگیرید

عفونت ریه را جدی بگیرید و از شدت یافتن و پیشروی آن در بدنتان پیشگیری کنید.

این عارضه خطرات جانبی زیادی برای سلامتی تان در بر دارد.

آسم، برونشیت مزمن، بیماری انسدادی مزمن ریوی، برونشیت حاد، آمفیزم، پنومونی، سل و ادم ریوی از انواع عارضه هایی هستند که به دنبال عفونت ریه پدید می آیند.

تمامی این موارد به ضرورت درمان عفونت ریه اشاره دارند از همین رو در این مطلب سعی داریم تدابیر پیشگیرانه و درمان های کمکی موثر برای عفونت ریه را به شما معرفی کنیم.

عفونت ریه ناشی از چیست و چه علائمی به دنبال دارد؟

بیماری عفونت ریه در طب سنتی حاصل به هم ریختن مزاج فرد است که باید با اطلاع از مزاج پایه بیمار بتوانیم سوء مزاجی که برای او عارض شده را تشخیص دهیم و با رعایت مزاج روش مناسب را به کار گیریم.

عفونت و چرکی شدن ریه، باعث متورم شدن کیسه‌های کوچک هوایی در ریه‌ها می‌شود، در این وضعیت کیسه‌های هوایی انباشته از مایعات و عفونت شده و نخستین چیزی که رخ می‌دهد سرفه‌های همراه با خلط و چرک به رنگ سبز یا زرداست، اما علائم و نشانه های زیر را نیز ممکن است در پی داشته باشد:

خس‌خس سینه و تنگی نفس؛

درد و ناراحتی در سینه؛

درجه‌ی تب بالا (بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد)؛

سردرد؛

درد در ماهیچه‌ها؛

خستگی

یکی دیگر از نشانه‌های عفونت در ریه‌ها، مات شدن پوست یا لب است. به دلیل کمبود اکسیژن ممکن است لب و ناخن‌‌ها کمی‌به رنگ آبی ظاهر شود!

آیا درمان عفونت ریه در منزل امکانپذیر است؟

داروهای طب سنتی برای درمان عفونت ریه اکثرا ترکیبی بوده و به شخص بیمار و شرح حال وی بستگی بالایی دارد. لذا پیشنهاد طبایع به شما این است که به هیچ وجه در این مساله از روش های خود درمانی در منزل استفاده نکنید و حتماً قبل از کاربست هر روشی به طبیب حاذق مراجعه کنید.

خود درمانی عفونت ریه و مشکلات تنفسی ناشی از بیماری کرونا ممنوع!

تدابیر پیشگیرانه و کمکی برای پاکسازی ریه از عفونت

دمنوش های گیاهی

استفاده از دم‌نوش‌هایی مانند دم‌نوش آویشن، پرسیاوشان، بابونه جزء دمنوش هایی است که به عنوان آنتی بیوتیک خوب برای درمان عفونت‌های ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخور بابونه، آویشن، اسطوخودوس به پاکسازی ریه کمک می‌کند که لازم است بیمار قبل از اجرای توصیه‌های طب سنتی حتماً با پزشک خود مشورت کند.

یک قاشق چای‌خوری پونه را به‌همراه یک لیوان آب جوش بگذارید بین‌۱۰ تا ۱۵‌دقیقه دم بکشد و سپس صاف کرده آن را همراه با عسل روزی سه بار میل کنید.

دمنوش عالی برای پاکسازی ریه

یک لیتر آب را کامل جوشانده و  ۴۰۰ گرم عسل را به آن اضافه کنید. سپس ریشه های زنجبیل تازه را رنده کرده و همراه پیازهای خرد شده (۴۰۰ گرم) به آب جوش بیافزایید.

حین جوش خوردن مواد داخل آب، ۲ قاشق سوپخوری زردچوبه را اضافه کرده و اجازه دهید نصف بیشتر آب آن تبخیر شود.

دمنوش شما آماده است و می‌توانید بعد از خنک شدن آن را داخل شیشه ریخته و داخل یخچال قرار دهید و هر روز دو مرتبه دو قاشق از آن را با شکم خالی میل کنید.

نکته بسیار مهم: مصرف آویشن، شوید و پونه همراه با غذا تاثیر بسیار بیشتری در مقایسه با حالت دمنوش دارد و به هضم غذا بسیار کمک می کند.

سیر

ضدعفونی‌کننده قوی برای مجاری ریه است و مصرف آن به سرعت خلط سینه را کم می‌کند.

سوپ سیر در زمستان، مجاری تنفسی را تقویت می‌کند و برای مرض برونشیت مفید است.

مصرف سیر همراه غذا در هضم آن نقش بسیار پر رنگی دارد.

سه حبه سیر را له کرده با یک لیوان شیر ۶-۷ دقیقه بجوشانید سپس با عسل شیرین کرده و میل شود (عسل به دلخواه است) بعد از سه شب دیگر هیچ اثری از چرک و عفونت نخواهد بود.

عناب

جوشانده عناب تسکین دهنده برای درمان عفونت‌های گلو، برونشیت، روده‌ها و مجاری ادرار است.

۳۰ تا ۶۰ گرم عناب خشک را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت می‌جوشانند و آن را مصرف می‌کنند.

عناب به علت‌ داشتن لعاب‌ زیاد سینه‌ را نرم‌ می‌کند‌، اگر عناب‌ را‌ با آب‌ یا شیر‌ بجوشانند‌ و سپس‌ آن را میل‌ کنند‌، این محلول‌ خاصیت‌ ملینی‌ پیدا می‌کند‌.

عناب‌ همچنین‌ مدر‌ است‌ و خون را پاکسازی‌ و تصفیه‌ می‌کند‌.

آویشن

شربت آویشن سرفه، گلودرد، عفونت ریه‌ها و سینوس‌ها (سینوزیت) را برطرف می‌کند.

شربت آویشن را می‌توان روزانه چهار لیوان (صبح، ظهر، عصر و قبل از خواب) به صورت گرم مصرف کرد.

آب اسفناج، جعفری و پیاز

افراد برای تهیه این آب سبزیجات باید ۱۵۰ گرم اسفناج، ۱۰۰ گرم جعفری و ۵۰ گرم پیاز را با هم در مخلوط‌کن بریزند و آب آن‌ها را بگیرند؛

مبتلایان به عفونت می‌توانند روزانه ۲ تا سه لیوان آب اسفناج، جعفری و پیاز را میل کنند؛

همچنین برای رفع عفونت می‌توان مخلوط اسفناج، جعفری و پیاز را همراه با غذا میل کرد؛ این ترکیب خونساز بوده و علاوه بر ضدعفونی بدن موجب تصفیه خون هم می‌شود.

ماء العسل و سکنجبین

ماء‌العسل کاربرد ویژه‌ای در درمان بیماری‌های ریه داشته و در ذات الریه، ذات الجنب، سرفه، خرخر، تنگی نفس، خشونت ریه و گرفتگی صدا به‌کار می‌رود؛

با توجه به این‌که ماء العسل جالی، منضج و مقطع بلغم است در صورت وجود رطوبت در ریه می‌تواند یک داروی خیلی خوب برای تلطیف و دفع رطوبات ریه در نظر گرفته شود البته در پاک کردن سینه و ریه، سکنجبین از ماء العسل قوی‌تر است.

تدابیر مصرف و عوارض ماء العسل

در جست‌وجوی کتاب‌های مختلف، به میزان مصرف ماءالعسل به‌طور دقیق اشاره‌ای نشده است، اما در کتاب‌های «قانونچه فی الطب»، «خلاصه الحکمه» عقیلی، «قرابادین شفایی»، «طب اکبری» و «طب یوسفی» همه میزان مصرف ماء العسل را تا سی مثقال یا پنج اوقیه (حدود ۱۵۰-۲۵۰ گرم) مطرح کرده‌اند.

ماء العسل هم مانند همه داروهای دیگر ممکن است برای بعضی از افراد عارضه ایجاد کند، بنابراین در بعضی از شرایط نباید مصرف شود؛

علاوه بر این، ماء العسل به‌علت گرمی مزاج آن برای صاحبان مزاج گرم صفراوی و ورم‌های گرم احشاء مضر است.

تغذیه چه نقشی در عفونت ریه دارد؟

عفونت‌ ریه عوامل مختلفی دارد. گذشته از مشکلات سوء مزاجی، ویروس، باکتری، قارچ و حتی عوامل انگلی نیز می‌تواند باعث عفونت دستگاه تنفسی شود. آنچه روی پیامد بیماری تاثیر دارد، سیستم ایمنی بدن فرد است و آنچه روی سیستم ایمنی تاثیر دارد، وضعیت تغذیه است.در واقع مراقبت‌های تغذیه‌ای بخشی از درمان کمکی برای بهبود وبازتوانی بیمار است.

برای پیشگیری از عفونت ریه چی بخوریم، چی نخوریم؟

بیماران ریوی چه آسم چه آلرژی و چه برونشیت یا عفونت ریه باید از غذاهای بسیار تند و ترش پرهیز کنند. اگر حرارت مزاج بیمار بالاست از سکنجبین استفاده کند.

بیماران ریوی بخصوص آن‌ها که بلغم غلیظ در ریه دارند از مواد غذایی مانند شیر، ماهی و میوه‌ها خودداری کنند،

غذا و نوشیدنی و سبزی سرد بخصوص هندوانه، خیار، خرفه، اسفناج نیز برای آنها ممنوع است.

این افراد نباید پس از غذا آب بنوشند و از نفاخ‌ها مانند باقلا، عدس و لوبیا خودداری کنند و پس از غذا استحمام نکنند و سریعاً پس از غذا نخوابند.

از خوردن میوه، آب میوه و خوراکی هایی که رطوبت آنها سریع تغییر می کند باید پرهیز کنند. چرا که مصرف این مواد در حین عفونت موجب تشدید بیماری خواهد شد.

ماء العسل از درد سینه می‌کاهد و سکنجبین عسلی خلط غلیظ را لطیف می‌کند.

درهرحال ماءالعسل جزو بهترین پاک‌کننده‌ها و شوینده مجاری‌اند و اگر ورم مجاری باشد، مخصوصا در مبتلایان به آسم بهتر است ماءالعسل رقیق باشد و به‌اضافه زعفران تأثیر را بیشتر می‌کند.

استفاده از غذاهای آبدار و ساده در حدی که لینت مزاج داشته باشند، توصیه می‌گردد.

استفاده از غذاهای زود هضم و سبک و پرهیز از خوردن گوشت بخصوص گوشت گاو نیز مثمرثمر است.

سرکه یا آبلیمو همراه با غذاها بخصوص غذاهای چرب مصرف شود.

تقویت ریه‌ها با ماساژ برای پیشگیری از کرونا

انجام ماساژهای معمولی در افراد سالم می‌تواند موجب تقویت عملکرد ریه‌ها می شود.

بنابراین انجام ماساژ در ناحیه پشت، گردن به سمت پایین و اطراف ستون فقرات می‌تواند در بهبود گردش خون و خون‌رسانی و در نتیجه پیشگیری از کرونا تاثیرگذار باشد.

استفاده از بادکش ریه، ماساژ قفسه سینه و تمرین نفس عمیق برای پیشگیری و زمانی که بافت ریه درگیر عفونت نشده باشد، مفید است.

اینجوری نفش بکشید

تنفس طبی، موجب تقویت قوا و بهبود عملکرد مغزی و ریوی و آرامش و احساس نشاط می شود.

دستور تنفس طبی

زمان: دوساعت یکبار و در هر بار ۱۰ تنفس عمیق

فرد آرام می‌نشیند و بدن در وضعیت راحت قرار می گیرد، کف پاها روی زمین و دستها روی ران و بدن و سر و سینه صاف می‌باشد.

چشمها بسته و تنفس با بینی انجام می شود نه دهان.

وقتی ریه از هوا پر شد ۴ شماره مکث می کند و بازدم را با ۴ شماره بیرون می‌دهد و در شماره آخر با فشار هرچه هوا در ریه مانده را خارج می کند.

بعد از این ۲ شماره مکث کرده و بعد دو نفس عادی می‌کشد تا ریه آماده تنفس عمیق بعدی شود.(دکتر لیلا قنبریان)

https://tabaye.ir/treatment-of-lung-infections/    : منبع

1 دیدگاه در “پاکسازی و بهبود عفونت ریه در طب سنتی

  1. سیده ریحانه سمائی گفت:

    مطالب اموزنده و کاملی بود،خیلی ممنون خانم دکتر جان،خیر ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *