ترفندها

۱۴ روش طبیعی برای فراری دادن پشه و مگس

با رسیدن فصل گرما سر و کله‌ی پشه و مگس هم پیدا می‌شود و شب‌های دوست داشتنی این فصل را به کابوس تبدیل می‌کند. در روزگار قدیم که خانواده‌ها شب‌های تابستان در حیاط،‌ ایوان یا پشت‌بام می‌خوابیدند از پشه‌بند استفاده می‌کردند. این وسیله‌ی ساده در همه‌ی خانه‌ها پیدا می‌شد و آن‌ها را از گزش پشه در شب و حجوم مگس در صبح دور نگه می‌داشت. اما حالا که اغلب افراد در آپارتمان زندگی می‌کنند امکان استفاده از پشه‌بند نیست و برای رهایی از پشه و مگس دست به دامن قرص‌ها و اسپری‌های شیمیایی می‌شوند.

این مواد شیمیایی حشرات را می‌کشند و به انسان هم آسیب می‌رسانند. اگر در خانه گلدان داشته باشید می‌دانید که استفاده از اسپری‌های حشره‌کش گیاهان را هم از بین می‌برد. باید بدانید که استفاده از این مواد، مخصوصا اسپری‌ها، تأثیر منفی روی اکوسیستم و لایه‌ی اوزون می‌گذارد، پس بهتر است به دنبال یک جایگزین طبیعی و بی‌خطر باشیم.

………..

۹ روش برای فراری دادن پشه‌ها

پشه و مگس - فراری دادن پشه

پشه‌ها حشرات ریز و لاغری هستند اما آنقدر قدرت دارند که بتوانند خواب شب را از چشم‌های ما دور کنند. محل گزیدگی پشه دچار خارش و التهاب می‌شود و این موضوع می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد. همچنین این حشرات موذی می‌توانند بیماری‌های خطرناکی مثل مالاریا، دانگ و تب زرد را هم به انسان منتقل کنند و این موضوع کمی نگران کننده است.

برای دور کردن پشه‌ها از محل زندگی راه‌های شیمیایی مختلفی وجود دارد، یکی از آشناترین روش‌ها استفاده از قرص پشه‌کش است. اما در این بخش قرار است ببینیم چطور می‌توانیم با مواد طبیعی پشه‌ها را از محل زندگی خوود دور کنیم.

۱. کافور

شاید باور نکنید اما کافور می‌تواند پشه‌ها را از خانه بیرون کند. تمام در و پنجره‌ها را ببندید و یک ظرف کافور در خانه بگذارید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه متوجه می‌شوید که هیچ پشه‌ای در خانه نیست. پشه‌ها از بوی کافور متنفرند.

۲. سیر

یکی از هزاران خواص سیر فراری دادن پشه‌ها است. چند حبه سیر را خرد کنید و در آب بجوشانید.

نگرانبویسیرنباشید،اینبومثلوقتیکهسیرمی‌خوریمماندگارنیست.

آب را بعد از خنک شدن در بطری اسپری بریزید و به اطراف خانه یا هر محلی که پشه دارد بپاشید. بلافاصله پس از این کار پشه‌ها از محل فرار می‌کنند!

۳. تفاله‌ی قهوه

تقریبا در همه‌ی خانه‌ها تفاله‌ی قهوه پیدا می‌شود، مثلا اگر صبح با موکاپات قهوه درست کرده‌اید می‌توانید تفاله‌ی قهوه‌ی آن را برای فراری دادن پشه‌ها نگه‌دارید. آب راکد محل تجمع و تخم‌گذاری پشه‌ها است. اگر در اطراف خانه‌تان آب راکد وجود دارد کافیست کمی تفاله‌ی قهوه در آب بریزید. با این کار جلوی رسیدن اکسیژن به تخم‌های پشه‌ها را می‌گیرید، به همین دلیل آن‌ها به سطح آب آمده و از بین می‌روند.

۴. روغن اسطوخدوس

پشه‌ها از عطر روغن اسطوخدوس متنفرند و به محض پخش شدن این عطر از محل فرار می‌کنند. کمی روغن اسطوخدوس در خانه بپاشید تا از پشه‌ها در امان بمانید. می‌توانید این روغن را روی پوست خود بمالید یا حتی در عصاره سوز بریزید و اجازه دهید عطر آن در خانه پخش شود.

۵. نعنا

نعنا هم به اندازه‌ی اسطوخدوس برای پشه‌ها منفور است. روغن نعنا یا نعنای تازه را در اطراف خانه قرار دهید تا پشه‌ها فرار کنند. اگر حیاط دارید یا آپارتمان‌تان تراس دارد و می‌توانید گلدان در آن قرار دهید، چند بوته نعنا بکارید تا پشه‌ها به خانه‌ی شما نزدیک نشوند.

۶٫ یخ خشک

این روش نسبت به دیگر روش‌ها تأثیر بیشتری دارد اما کمی دردسر است. یخ خشک را در یک ظرف قرار دهید و در خانه بگذارید. پشه‌ها به سمت دی‌اکسید کربن منتشر شده از آن جذب می‌شوند و به دام می‌افتند و می‌میرند. یخ خشک سرمای خیلی زیادی دارد و اگر بدون محافظ آن را در دست بگیرید منجر به یخ‌زدگی پوست شما می‌شود. برای جابه‌جایی آن حتما از دستکش یا دستگیره‌ی فر استفاده کنید.

۷٫ روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضدباکتریایی دارد و در درمان آسیب‌ها و بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این روغن مانند اسطوخدوس پشه‌ها را فراری می‌دهد. چند قطره روغن درخت چای را با مقداری آب مخلوط کرده و در بطری اسپری بریزید. سپس محلول را به اطراف خانه اسپری کنید تا پشه‌ها بیرون بروند.

۸٫ برگ ریحان

برگ ریحان به از بین بردن لارو پشه‌ها مشهور است. یک گلدان ریحان در حیاط، ورودی خانه یا پشه‌محیط داخلی خانه قرار دهید تا برای همیشه دور بمانید. اسپری کردن روغن ریحان به دیوارها و کنج‌های خانه هم می‌تواند همین خاصیت را داشته باشد.

۹٫ چوب پونیون

از این چوب برای شومینه استفاده می‌شود و با سوزاندن آن می‌توانید پشه‌ها را از خانه فراری دهید. پشه‌ها نمی‌توانند بوی سوختن این چوب را تحمل کنند و سریع از محل خارج می‌شوند.

روش برای فراری دادن مگس‌ها

پشه و مگس - فراری دادن مگس

مگسعلاوهبرانتقالویروسکرونامی‌تواندباعثایجادبیماری‌هایوبا،اشرشیا کلی،تبحصبه،اسهالخونی،سلوعفونتچشم  شود.

مگس‌ها مزاحم‌ترین حشراتی اطراف ما هستند. این روزها که درگیر همه‌گیری کرونا هستیم اخباری مبنی بر امکان انتقال ویروس کرونا توسط مگس‌ها پخش شده و همین موضوع نگرانی افراد را بیشتر کرده است. علاوه بر این به دلیل اینکه مگس به زندگی در مناطق بسیار آلوده، مانند مدفوع حیوانات و زباله‌ها، علاقه‌مند است می‌تواند باکتری‌ها و آلودگی‌های مختلفی را هم منتقل کند. در این بخش با راه‌های طبیعی فراری دادن مگس‌ها آشنا می‌شویم.

۱. گل و گیاه

ریحان، گل همیشه بهار،‌اسطوخدوس، برگ بو و سنبل‌الطیب گیاهانی هستند که مگس از آن‌ها فراری است. با کاشتن این گیاهان در حیاط یا قرار دادن گلدان آن‌ها در تراس می‌توانید از ورود مگس به خانه جلوگیری کنید.

۲. سرکه و مایع ظرفشویی

مخلوط سرکه و مایع ظرفشویی می‌تواند مگس‌ها را به دام بیندازد. در یک لیوان کمی سرکه‌ی سیب ریخته و با چند قطره مایع ظرفشویی مخلوط کنید. روی لیوان را پلاستیک بکشید و سوراخ‌های کوچکی روی آن ایجاد کنید. مگس‌ها به سمت این محلول جذب می‌شوند، داخل لیوان می‌روند و یا در آن گیر می‌کنند یا در سرکه غرق می‌شوند.

۳. فلفل دلمه و آب

فلفل دلمه می‌تواند مگس‌ها را فراری دهد. آن را خرد کرده و با آب مخلوط کنید و سپس محلول را به اطراف خانه اسپری کنید. خیلی زود مگس‌ها از خانه فرار می‌کنند.

۴. گیاه مگس‌خوار

یک گلدان از این گیاه را در خانه قرار دهید تا مگس‌ها را به سمت خود کشیده و شکار کند. با وجود گیاه مگس‌خوار دیگر هیچ مگسی جرأت ورود به خانه‌ی شما را نخواهد داشت.

۵. راه‌های غیرطبیعی برای فراری دادن مگس‌ها

علاوه بر روش‌های طبیعی راه‌های دیگری هم برای فراری دادن مگس‌ها وجود دارد. مثلا اگر مگس به فروشگاه یا رستوران شما راه پیدا کرده است می‌توانید از مگس‌کش‌های برقی استفاده کنید. یکی دیگر از ابزارهای به دام انداختن مگس‌ها استفاده از جعبه‌های نور است. این جعبه‌ها از خود نوری ساطع می‌کنند که مگس را به سمت خود جذب می‌کند.

مگس برای رسیدن به منبع نور وارد جعبه می‌شود و آنجا گیر می‌افتد. این جعبه‌ها را در ورودی‌ها، مانند کنار پنجره‌ها، نصب کنید تا مگس‌ها در بدو ورود به دام بیفتند. چسب‌های جذب حشرات یکی دیگر از ابزارهای از بین بردن مگس است. با چسباندن آن‌ها در ورودی یا کنج‌های خانه می‌توانید مگس‌ها را به دام بیندازید.

سخن آخر

زباله، مدفوع حیوانات، کود کشاورزی و نور چراغ از عوامل جذب کننده‌ی پشه و مگس است؛ پس با از بین بردن این عوامل می‌توانید از ورود حشرات به خانه و حیاط خود جلوگیری کنید. کاشتن چند بوته اسطوخدوس و ریحان در حیاط یا قرار دادن گلدان آن‌ها در تراس یا محیط داخلی خانه می‌تواند تا حد زیادی پشه و مگس را فراری دهد. در این مطلب راه‌های بی‌ضرر و مناسبی را برای فراری دادن و از بین بردن پشه و مگس معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم در صورت استفاده از این روش‌ها، تجربه‌ی خود را در قسمت کامنت‌ها بنویسید تا دیگران هم بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند.

منبع: دیجی کالا مگ

منابع: apartmentguide ، healthline

1 دیدگاه در “۱۴ روش طبیعی برای فراری دادن پشه و مگس

  1. سر گروه گفت:

    نحوه واریز کمک های نقدی به حساب خانه ای بی بدین صورت می باشد که شما نیکوکار محترم و مهربان می توانید از روش های زیر برای کمک مالی به بیماران پروانه ای اقدام نمایید و در این راه ما را همراهی کنید . بانک هایی که این مرکز در آنها دارای حساب میباشد به شرح ذیل است: بانک ملت بانک پاسارگاد بانک ملی بانک پارسیان بانک سامان بانک شهر بانک سپه
    زندگی شاید به کوتاهی پرواز پروانه ای باشد و کمک امروز تو لبخندی خواهد شد بر لبان زخمی یک پروانه…
    5892101435197724بانک سپه بنام ریس انجمن گلزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *